Reflections on Air

Reflections on Air

Reflections on Air This paper introduces an interactive mirror that aims to augment human perception and provide people with a visual-auditory experience with the air. To this end, we conceived and implemented a novel interface that responds to carbon dioxide with...
Towards Atmospheric Interfaces

Towards Atmospheric Interfaces

Towards Atmospheric Interfaces This study introduces a preliminary taxonomy to bring the condition of air into the foreground of human perception. To create this taxonomy, we drew on the foundations of atmospheric research and studies in the field of human-computer...
Micro Pneumatic for Wearables

Micro Pneumatic for Wearables

Micro Pneumatic for Wearables This mechatronic student projekt presents the development of a base kit for micro pneumatic in wearables. The hardware module consists of a microcontroller ESP32, air pump, two valves, air cushion, and a power bank to provide a wearable...
LUCKY — OR NOT?!

LUCKY — OR NOT?!

LUCKY — OR NOT?! LUCKY is a tangible interface to control different systems in the Living Place Lab, depending on its mood. Artifacts achieve an idiosyncratic behavior through the use of algorithms and ubiquitous computing environments. With LUCKY, we introduce an...
A Unicorn to control the Ambient Light

A Unicorn to control the Ambient Light

A Unicorn to control the Ambient Light The Unicorn is a tangible interface to control the ambient light in the Living Place Lab. Sentimental artifacts, heirlooms, and personal belongings—displayed in homes—represent a person’s identity and social world. But a lot of...
Espresso Cup

Espresso Cup

Espresso Cup The Espresso Cup is a tangible artifact to analyse the user’s drinking behaviour through data mining methods. The Espresso Cup is a further development of the SmartMug by Joschka Sondhof and focuses on the daily user’s coffee consumption in home...
Ambient Surfaces

Ambient Surfaces

Ambient Surfaces In this project, we have been working on questions regarding our “Ambient Surfaces” solution since 2012. The project picks up ideas from research into so-called “ambient displays”. These devices principally aim at, on the one...
Labyrinth

Labyrinth

3D-Labyrinth Das 3D-Labyrinth wurde als Mixed-Reality-Anwendung für den virtuellen Escape Room entwickelt. Die Idee der Anwendung ist es, dass zwei Spieler sowohl in der physikalischen als auch in der virtuellen Umgebung Rätsel miteinander lösen.Das 3D-Labyrinth...
Stress-Mess-Ärmel

Stress-Mess-Ärmel

Quantified Self-Devices — Ethische Fragestellungen zur Auswirkung auf den Menschen Wie wirken sich Quantified Self-Devices auf den Menschen aus? Was kann passieren, wenn das alltägliche Leben dauerhaft durch solche Anwendungen erfasst und verbessert wird? Wie fördert...
Sensorknoten

Sensorknoten

Luftqualität-Sensorknoten Der Sensorknoten dient zur Messung der Luftqualität im CSTI und besteht aus einem ESP32 Microcontroller, DHT22 Sensor, SDS011 Sensor, MG811 Sensor, MQ135 Sensor und BME680 Sensor. People Rinaldy Juan Sutyono Jessica Broscheit   Dmitrij...
Smart Umbrella

Smart Umbrella

Smart Umbrella Urbane Daten gelten als die wesentlichen Treiber für die ökologische, soziale und wirtschaftliche Zukunftsfähigkeit von Städten. Durch sie werden Infrastrukturen wie Verkehrsanlagen oder Energienetze gesteuert und tragen so zur Effizienz von „Smart...
Ivory

Ivory

Ivory In den frühen Tagen der Montanindustrie gab es keine elektronischen Messgeräte, um Informationen aus der Umwelt zu erfassen und diese für den Menschen darzustellen. Damit die Bergarbeiter in neue Grubenfelder vordringen und vor sogenannten ‚matten Wettern’...